Spring eruit! Laat zien wie je bent.

Website of huisstijl voor je eigen bedrijf

Ieder mens is uniek. Het is jouw karakter, het zijn jouw unieke kwaliteiten die je weerspiegeld wilt zien in je huisstijl en in je website. Dat onderscheidt je van anderen en dat bepaalt mede het succes van je bedrijf.

Voor mij is het de uitdaging in mijn vak om die eigenschappen te helpen ontdekken en optimaal in te zetten.
Hoe? Dat lees je hieronder.

De zoektocht

Vaak is het een zoektocht naar: wat wil je uitstralen, wat is het karakter van je bedrijf en wat is je kernproduct. Maar ook: van welke vormen en kleuren hou je zelf. Wat voor beelden inspireren jou.

Karakter tonen, een eigen uniek karakter, is noodzakelijk om op te vallen en een bepaald gevoel op te roepen. Het tonen van je persoonlijkheid bepaalt mede het succes van je bedrijf, zowel in overdrachtelijke zin als in tastbare, concrete zin in de vorm van een logo en huisstijl  of bijvoorbeeld een goed portret.

Hoe ga ik te werk? Wat zijn mogelijke invalshoeken?

Een ‘eigen’aardigheid

Als mensen bij me komen voor een huisstijl of website hebben ze vaak geen idee waar ze moeten beginnen. Logisch, dat is niet hun vak, dat is mijn vak. Ik begin met onderzoeken naar ‘iets’ dat echt bij jou hoort. Dat kan van alles zijn: een schilderij waar je een band mee hebt, een foto, kleding, kleuren, een eigen schets, de inrichting van je bedrijf of huis…..
Het resultaat moet voor de klant een ‘feest van herkenning’ zijn. Pas dan begin ik met ontwerpen.

Een favoriet schilderij of eigen tekening

Een favoriete schilder of bepaald schilderij, een eigen tekening of schets kan de aanleiding zijn voor een mooie huisstijl en website-ontwerp. In de voorbeelden: Voor Gerda Scholtens vormde een kunstwerk dat ze in een museum had gezien de aanleiding voor het ontwerp van blokken en blokjes in een ritme; Theeschenkerij, Restaurant Waterkant wilde tekeningen van een bevriende tekenaar Huibert van Dorp gebruiken; Voor Victor Rutgers paste de schilderijen van kunstenaar Terry Thompson bij zijn eigen werk- en zoektocht. Zoals hij zelf zegt: ‘ Zijn verbeelding van organische vormen en verbanden heeft mij altijd gestimuleerd’.

Een associatie

Soms is een bedrijf in zijn soort zo weinig uniek, bijvoorbeeld webdesigner 😉 , coach of verloskundige dat het unieke karakter een andere invalshoek moet krijgen. Die invalshoek kan zijn de persoon, de omgeving of een unieke specialiteit. Of een bepaalde associatie, die de dienst of het merk kan versterken.

 

Je eigen handtekening

Logo Maasbeeld

Iedere handtekening en ieder handschrift, weerspiegelt je persoonlijke karakter. Niet dat het eenduidig te duiden is, maar als ik naar mijn eigen handtekening kijk dan kan ik daar uithalen: liefde voor eenvoud, sierlijkheid, vrouwelijkheid, maar ook stoerheid. En … misschien, maar ik ben geen handschrift-deskundige, mijn compassie, gevoel voor eerlijkheid, mijn humor, neiging tot aan mezelf twijfelen. Het logo van Maasbeeld heb ik vanuit mijn eigen handschrift ontwikkeld: geschreven, gescand en bewerkt.

De inhoud van je bedrijf

Wanneer het gaat om producten of ontwerpen is het voor de hand liggend om uit te dragen om welk soort product of ambacht het gaat: bijvoorbeeld meubelmaker, vertaler, kunstenaar, architect, ontwerper. Om deze reden is mijn eigen huisstijl en website terughoudend in vorm en kleur om de producten die ik maak zo helder mogelijk te tonen. Ik toon de kleur van mijn klanten!

Je portret

De meest voor de hand liggende manier is een mooie portretfoto direct op de home-pagina zetten. De foto moet natuurlijk aan een aantal eisen voldoen en het is echt te zien of een foto door een professional gemaakt is. In de voorbeelden hierboven is het duidelijk welke rol een mooi portret kan vervullen.

Het logo kan je zien als handtekening van je bedrijf

Het logo vormt de basis voor de gehele huisstijl. Voor het ontwikkelen van een logo ga ik niet alleen op zoek naar het karakter van het bedrijf van mijn klant, de dienst of het product, maar ook naar de persoon achter het bedrijf. Hier kan je voorbeelden zien van logo’s en huisstijlen door mij ontworpen: portfolios/huisstijlen-portfolio

Karakter tonen waarom:

  • Het valt op
  • Het helpt vertrouwen te winnen
  • Het is leuk voor jezelf
  • Het schept een band

Charlotte Maas
oktober 2015

Wil je na het lezen van dit verhaal ook samen met mij je logo en/of huisstijl ontwikkelen of je website laten ontwerpen? Neem contact met mij op: info@maasbeeld.nl

Geplaatst in blogging, Nieuwsbrief Getagd met , ,