»

Hoe weet je wat voor soort bezoekers je krijgt op je site?

Meten is weten en meten is makkelijk op het internet. Iedere webhost levert wel een eenvoudig statistieken-programmaatje, er zijn gratis tellers op de website te zetten, Google levert gratis het programma Analytics en er zijn statistieken-leveranciers bij wie je een abonnement kan nemen.

Wat toont een goed statistieken-programma? Bijvoorbeeld welke pagina’s op je site populair zijn, met welke zoekwoorden je gevonden wordt, waar je bezoekers vandaan komen, welke browsers ze gebruiken, en meer. Deze informatie kan je gebruiken om je website gericht te kunnen updaten of om een advertentie-campagne mee te starten.

Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende statistieken aanbieders?
Er zijn 4 typen statistieken-programma’s:

  1. De statistieken van de webhost. Deze hebben heel veel ‘ruis’, d.w.z. ze meten niet alleen werkelijke bezoekers, maar ook zoek-robots, spam-zoekers e.d.. De resultaten zijn dus niet zo bruikbaar.
  2. Bij een gratis teller op je site ziet iedereen hoeveel bezoekers er op je site komen en ze zijn vaak gekoppeld aan reclame. Zonder dat je het doorhebt opent er op de achtergrond een venster met reclame. Heel hinderlijk.
  3. Google Analytics leveren overzichtelijke en goed bruikbare statistieken. Ze zijn gratis te gebruiken nadat je een Google-account heb gemaakt.
  4. Betaalde aanbieders zijn bovendien real-time. Dit kan heel nuttig zijn voor een webwinkel of een website waar de inhoud regelmatig vernieuwt. Het is verbluffend om te kunnen zien wie er ‘live’ op je site bezig is.

Wil je ook Google Analytics maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken? Dan kan ik je adviseren. Voor Google Analytics en een betaalde aanbieder is het nodig dat op iedere pagina van je website code komt te staan. Ik kan je hierbij helpen.
Neem contact met me op: info@maasbeeld.nl

Getagd met
»